Ny frukostfavorit!

Hej Allesammans!

Vill tipsa om en ny favorit här hemma. Nämligen pågens Energi-bröd. Jag är nog ganska svag för rostade mackor. Ibland vill man ju bara satsa på stort med vitt rostat bröd, och självklart med ost och marmelad. Hur gott är inte det egentligen?! Nått som jag tycker man ska unna sig till helgen ibland om man nu gillar det. Ett nyttigt bröd, och som går utmärkt att rosta är pågens Energi. Brödet är väl ingen nyhet utan har funnits några år. Men för er som inte har testat - pröva! Brödet är osötat och innehåller fullkorn, solros- och linfrön. Vilket iallafall gör att jag håller mig mätt länge. Jag tror inte att det är många som missat att fullkorn är nyttigt. Och på tal om fullkorn läste jag imorse i DN att "Fiberrikt bröd ger bättre minne". En helt ny studie visade på att vi alltså kan påverka vår mentala förmåga och vårt minne under hela förmiddagen genom att äta fiberrikt bröd på morgonen. Undersökningen bestod av två test. Ett test som undersökte arbetsminnet och ett ytterliggare som undersökte koncentrationen. Testpersonena som åt vitt bröd utan fiber fick betydligt sämre resultat i båda studierna.

Kolhydrater (vilket det finns gott om i bröd) bryts i kroppen ned till glukos, ett slags socker som förs ut i blodet och tillför kroppens alla celler energi. Glukoset blir alltså hjärnans bränsle. Kolhydraterna i fiberrika livsmedel ger en långsam och långvarig höjning av blodsockret. Studien visar kort och gott att hjärnan tycks fungera bättre och blodsockret inte stiger för fort. Fiberrikt bröd är alltså inte bara bra för att det mättar längre än vitt och anses som ett bättre val ur hälso- och viktperspektiv. Det hjälper också oss att prestera bättre. Tänk på det när du gör frukost imorgon! / Fitforlife



För dig som tänkte leta upp brödet i butiken kommer en liten bild!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0