3 enkla tips för att slippa ångesten när man kommer tillbaka efter ledigheten

Hej! Jag är åter tillbaka efter en härlig vecka i Italien med skidåkning. Inga brutna armar eller ben. Ramlade inte en enda gång. Sitter och funderar på om att det är för att jag åker mesigt?  Det påstod iallafall min lillebror. Veckan var  hur lugn som helst. Precis vad jag behövde, då jag kände mig väldigt stressad innan vi åkte iväg. Det var skönt att  sitta i en solstol och bara njuta av ljudet från skidåkarna som svischade förbi. Lagom hög bakgrundsmusik från resturangen som blandades med sorlet från pratande människor, fick mig att slappna av totalt. Tyvärr varar ju inte sådana stunder alls länge. Nu är jag tillbaka I Sverige, vilket är skönt på sitt sätt.


Att komma tillbaka från en ledighet, oavsett om det rör sig om en vecka till ett månader är inte lätt. Att sitta framför datan igen, med arbeten att göra och samtidigt  inse att man har väldigt många veckor tills nästa ledighet ger ofta upphov till ångestkänslor. Därför vill vi på fit for life dela med oss av lite användbara tips att tänka på för att slippa må dåligt.


1. Mjukstarta

Låt det ta nån eller ett par dagar innan du är tillbaka i det normala arbets eller plugg tempot. Om det är möjligt så att säga. Ofta har man ofta väldigt mycket att ta tag i när man kommer tillbaka. Men att rivstarta från 0 till 100 är inte den bästa lösningen. Sätt inte för höga krav på dig själv. Men för att undvika att fastna i ett slacker-tempo, sätt upp ett mål. Tex: De tre kommande dagarna är min mjukstart.


2.
Ha kul

Bara för att du kommit tillbaka från en skön och kravlös semester betyder inte det att vardagen och skolan behöver vara en pina. Hitta på roliga saker! Umgås med vänner, gå på bio, ta en promenad eller gör något annat du tycker om. Att själv ge sig tid till sådana aktiviteter känns ofta inte som prio 1 när man kommer tillbaka till en skrivbord som bara växer och växer. Att göra en rolig sak betyder inte heller att man måste undsätta en hel dag. Pluggar du effektivt så lovar vi att du har tid till roliga aktiviteter! Detta är jätteviktigt för att undvika vardags-ångesten när man kommer tillbaka från semstern.


3. Nystart

Istället för att se semesterns slut som ett negativ händelse, vänd det till något positivt. Du har en nystart! Se till att göra något som du har gått och tänkt på. Börja träna, bara äta godis på helgerna, bli bättre på att höra av sig till vännerna, eller vad du nu gått och tänkt på. Efter semsterns "paus" är det dags att trycka på "play"-knappen.


                               Bjuder på en vacker semesterbild. Åh vad jag önskar att det var jag.
                               

                                                                            T/ Fit for life



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0