Att hamna i en obekväm situation

Det började med att ni du skulle hem till honom och kolla på film. Han är ett par år äldre än dig, till och med lika gammal som äldsta bror.  Du blev väldigt glad av sms:et som löd: ” Hej snygging, det var kul att träffa dig i fredags, ska du komma förbi och softa och kolla på film ikväll?”

Du har träffat killen ute vid ett tillfälle där alkohol var inblandat. Ni träffades i rökrutan och dansade intimt innan ni skiljdes åt och bytte nummer.

Hur går du tillväga när du får ett sådant sms? Kanske..

1.       Hoppar du av glädje och springer ner till duschen och börjar fixa dig i all hast och du skickar ett JA, 
          med många smilisar och utopstecken.


2.       Svarar du något i stil med: ” kanske någon annan dag under andra omständigheter”


3.       Svarar du med ett tveksamt: ”har lite plugg att göra ikväll, vet inte om jag hinner färdigt”


4.       Funderar innan du svarar: ”Har faktiskt inget inplanerat ikväll, vad sägs om en fika istället?”


Att hamna i obekväma situationer gör vi ofta. Det kan hända var som helst beroende på i vilka sammanhang just du känner dig obekväm.  Det vi vill ta upp i detta inlägg är hur man skall agera i en situation som kan upplevas obekväm och hur du kan gå tillväga. Det första du måste veta är att det finns flera alternativ även om personen i fråga bara nämnt ett förslag. Kanske vill du träffa personen, men inte privat hemma hos honom.  Därför är det bra att ha ett öppnare synsätt då du själv lättare kan vara med och påverka situationen och göra det du vill. Bara för att han vill att du ska komma hem och kolla film, betyder inte det att det är det enda alternativet.  Ett öppnare synsätt skulle kunna betyda att du inte bara har alternativen:” Ja”, ”Nej” eller ”Kanske” som svar på frågan. Du kan faktiskt komma med ett annat förslag som känns tryggare och mer rätt för dig. Om personen i fråga inte alls nappar på ditt förslag bör du kanske tänka om och faktiskt läsa mellan raderna att det kanske bara var en sak han ville.


Väljer du att åka dit kan du hamna i ett jobbigt läge. Kvällen har varit stel och ni har inte mycket gemensamt förutom de flottiga chipsen ni sitter och tuggar i er. Du börjar ångra att du ens svarade på hans sms. Han var inte alls som du mindes och verkar inte ett dugg intresserad av dig.  Nära som ni sitter känner du att han flyttar närmre och sätter handen på ditt lår. Du var mycket väl medveten om att detta skulle hända men helt plötsligt känner du dig inte alls bekväm. Ni är ensamma, han är äldre och du vill inte framstå som en liten flicka som springer hem. Därför låter du det fortgå och ni hamnar till slut i sängen…


Om vi går tillbaka till sms:et och utgår från att du hade svarat med alternativ nr 1 kan vi anta att du var medveten om vad som kunde hända och kände dig någorlunda okej och tog risken.  Eller så hade du inte alls tänkt att detta skulle hända. Hur som helst. Hur ska du agera i en sådan situation när du faktiskt inte vill? Hur vågar man säga nej?


Det är viktigt att komma ihåg att du har en egen vilja! I såna här situationer är du och din vilja prio nr 1. Hur du än inte vill uppfattas som mesig inför honom måste stå upp för dig själv. Tänk efter - Är du inte riktigt mesig om du går emot din egen vilja och följer någon annans? Var egoistisk i sådana sammanhang.  I längden kommer det alltid vara till din vinst.


Vi vågar! Gör ni? / Fit for life. Johanna och Therese som nu skall gå på lunch



 



Kommentarer
Vittra-K-Boysarna

Att hamna i en obekväm situation, ur en killes perspektiv.



Det började med att jag bjöd hem henne till att kolla på film. Hon är ett par år yngre än mig, ungefär lika gammal som min yngsta lillasyster. Jag hoppas hon blev väldigt glad över mitt sms som löd:"Hej snygging, det var kul att träffa dig i fredags, ska du komma förbi och softa och kolla på film ikväll?"

Jag har träffat tjejen ute vid ett tillfälle där alkohol var inblandat. Vi träffades i rökrutan och dansade intimt innan vi skiljdes åt och bytte nummer. Jag undrar hur hon går till väga när hon svara på mitt sms. Kanske..



1. Hoppar hon till av glädje och springer ner till duschen och börjar fixa sig i all hast och hon skickar ett JA, med många smilisar och utopstecken.



2. Svarar hon något i stil med: ” kanske någon annan dag under andra omständigheter”



3. Svarar hon med ett tveksamt: ”har lite plugg att göra ikväll, vet inte om jag hinner färdigt”



4. Funderar innan hon svarar: ”Har faktiskt inget inplanerat ikväll, vad sägs om en fika istället?”



Att hamna i obekväma situationer gör vi killar också. Det kan hända var som helst beroende på i vilka sammanhang just du känner dig obekväm. Det vi vill ta upp i denna kommentar är att vi killar inte är dom sexgalna rovdjur som ni tror. Det första du måste veta är att killar vet att det finns flera förslag även om man bara nämnt ett. Kanske vill jag bara träffa dig, men inte privat hemma hos mig egentligen. Därför är det bra att lägga fram ett förslag som en fråga och inte som ett krav, detta ger ju henne chansen att ha ett öppnare synsätt då hon själv lättare kan vara med och påverka situationen och göra det hon vill. Bara för att jag vill att hon ska komma hem och kolla film, betyder inte det att jag vill sticka min åderpåle i hennes köttgrotta. Ett öppnare synsätt hos henne skulle kunna betyda att hon inte bara har alternativen:” Ja”, ”Nej” eller ”Kanske” som svar på frågan. Jag vill egentligen att hon ska komma med ett annat förslag som känns tryggare och mer rätt för henne, men jag är för feg för att säga det. Om hon inte alls nappar på mitt förslag kanske hon har trott att det bara var en sak jag ville.



Väljer hon att åka hit kan jag hamna i ett jobbigt läge. Kvällen kan bli stel och vi har inte mycket gemensamt förutom de flottiga chipsen vi sitter och tuggar i oss. Jag har börjar ångra att hon ens svarade på mitt sms. Jag blir nervös då jag inser att hon är mycket snyggare än vad jag kommer ihåg och osäkerheten slår in, jag vågar inte vara mig själv. Nära som vi sitter undrar jag om hon vill att jag ska göra något, jag flyttar närmare och samlar mod för att lägga handen på hennes lår, i hopp om att hon bara ska fatta min hand. Hon verkar ha missuppfattat mina intentioner helt och böjer sig framåt för att kyssa mig. Paniken slår in, jag har ju aldrig kyssts förut men gör som hon gör, då hon verkar mer van än jag och eftersom jag är mycket äldre vill jag inte framstå som en mesig oskuld.

Därför låter jag det fortgå och vi hamnar till slut i sängen…



Jag vaknar upp dagen efter, och hon är borta. Jag kan bara hoppas att hon inte missuppfattade det som hände under kvällens gång, jag ville ju egentligen förska bygga en relation och inte gå för fort fram.



Det är viktigt att komma ihåg att ALLA har en egen vilja. I såna här situationer finns det alltid två synvinklar, och tjejer måste inse att killar inte bara tänker med sin penis. Situationen blir så obekväm som man gör den.

Om tjejen kommer till filmkvällen med tanken att killen endast är ute efter sex förstörs hela stämningen och killen avskräcks från att göra ett oskyldigt närmande, då det kan misstolkas direkt som en närmande för att få ligga.

/Vittra-K-Boysarna

2012-02-09 @ 20:36:48
Fitforlife

Vittra-K-Boysarna! Vad kul med ett sådant välutvecklat och genomtänkt svar. Situationen ur ert/ditt perspektiv är minst lika jobbig som den vi tog upp. Och självklart så skall ni killar också våga säga nej om det känns fel. Vi vet mycket väl att ni också har väldigt stor press på er, i vissa situationer. Vi bör ha formulerat oss utifrån bådas perspektiv, så de var väldigt bra att någon hojta till. Om du hade velat bygga en relation med tjejen i fråga så hade du kunnat skicka iväg ett annat sms, som t.ex, ”hej” kollat om tjejen kanske verkade intresserad av dig först och ville prata med dig. (Vi antar att du kan tänka dig att ha lite tålamod, eftersom du vill bygga en relation.)



Så om det känns jobbigt att föreslå någonting annat än att ses hemma så hade du kunnat bara börja en konversation antingen på sms, frågat om hennes fb och om du vågat ringa henne för att snacka lite. Att ringa någon känns personligt, och då är risken mindre att man missuppfattar varandra. Vi kan av våra egna erfarenheter lova att en tjej blir urglad av att en kille verkligen tar sin tid att ringa och kolla läget. De är också ett sätt att ta ett steg, som är större än ett sms men mindre än att ses. Och om samtalet känns bra, trevligt och spännande för er båda så lär de definitivt leda till en träff som känns trygg hos båda parterna.



Just relationer tar tid, det är två människor som ska känna varandra, ha en fin personkemi, lita på varandra och känna samma sak för varandra. Det är sällan seriösa relationer börjar i sängkammaren.



Slutligen vill jag säga att ALLA har sin egen vilja i alla situationer oavsett om man är kille eller tjej. VÅGA fråga mer och ställa öppna frågor för att undgå att misstolka varandra, då kan vi slippa jobbiga och pressade situationer som dessa.  Håll ögonen öppna där ute i kylan, din prins eller prinsessa kanske befinner sig närmre än du anar! Våga le och ge ögonkontakt, kanske har du redan en dejt imorgon! En stor kram och tack för den bra kommentaren!

2012-02-10 @ 16:18:32
URL: http://fitforlife.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0