Veckans mellanmål



Denna gröna fina sak är min nya favorit! Perfekt som mellanmål. Avokado är en superfrukt med mycket vitaminer och mineraler, samt bra fetter och antioxidanter. Avokado innehåller ganska mycket fett, dock enkelomättat som bl.a. kan bidra att sänka den dåliga kolestrolhalten. Ett minus är att avokado är förhållandevist dyrt. Frukterna är oftast inte heller helt mogna när man köper dom. Vill man att de ska mogna snabbare kan man låta avokadon ligga i rumstemperatur med äpplen som påskyndar avokadons mognadsprocess.  


Visste ni att svenskar är riktiga storkonsumenter av avokadon?
Vi äter näst mest i hela Europa, efter danskarna.


Förutom att hacka ned avokado i sallad och äta till maten går avokado utmärkt att mosa för att ersätta smöret på mackan. Jättenyttigt och gott. Toppar du mackan med lite salt lovar jag att du inte blir besviken. En personlig favorit är havreknäcke med avokadoskivor, och självklart toppat med en nypa salt. Denna supermacka brukar göra att jag känner mig riktigt fit for life!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0